رویدادها آرشیو خبر ها
آلوارو موراتا، بنّای خانه‌ی درخورد پیل

آلوارو موراتا، بنّای خانه‌ی درخورد پیل

از آغازین دقایق پیوستن کریستیانو رونالدو به یوونتوس، یکی از دغدغه‌های مدیران یوونتوس، فراهم کردن تیمی متناسب با ویژگی‌های فنی این ابرستاره‌ی پرتغالی بوده است. ابرستاره‌ای که نشان داده هرگاه نیاز به یک ناجی باشد، می‌توان روی او حساب کرد اما به شرطی که حداقل‌هایی هم برایش فراهم باشد.

 

یکی از مهم‌ترین مسائل پیرامون ساختن تیمی پیرامون رونالدو، یافتن مهاجم نوکی مانند کریم بنزما بوده، مهاجمی که تمرکزش بیش از این که روی این باشد که خودش گل بزند، به دنبال این باشد که بتواند با آزاد کردن فضا رونالدو را از زیر یارگیری چندنفره‌ی مدافعین حریف نجات دهد و تا CR7 مجال یابد کاری که در آن بهترین است را انجام دهد، یعنی سیاه کردن روزگار حریفان.

 

در راستای جذب مهاجمی با این خصوصیات، یوونتوس جستجوهای بسیاری انجام داد و در نهایت آب را در کوزه یافت: آلوارو موراتا. آلوارو موراتا هم پیشتر در یوونتوس بازی کرده بود و جو سری آ و یوونتوس را می‌شناخت و هم در رئال مادرید در دو پاره، با کریستیانو رونالدو هم‌تیمی بود و با توجه به سال‌ها تمرین کردن کنار رونالدو و هم‌بازی بودن در تعداد نه چندان اندکی بازی، اشراف مناسبی به رنگ ِفوتبال رونالدو داشت.

 

یووه موراتا را جذب کند تا حالا که با پیل‌بانان دوستی کرده، خانه‌ای درخورد پیل بنا کند. فضاسازی و خلق موقعیت در فاز حمله و پوشش و جبران تحرک اندک رونالدو با دوندگی بیشتر در دفاع از وظایف اصلی آلوارو موراتا بوده‌اند و حالا با گذشت یک نیمه از فصل امکان بررسی اجمالی عملکرد موراتا وجود دارد.

 

تا اینجای لیگ آلوارو موراتا 5 پاس گل داده و ضمن این که بهترین پاس گل دهنده‌ی یوونتوس است، در این موضوع بهترین مهاجم نوک سری آ نیز محسوب می‌شود. او همچنین 7 موقعیت مسلم گلزنی نیز خلق کرده است، که از این نظر نیز نفر اول کل تیم یوونتوس و نفر دوم در میان مهاجمین نوک کل سری آ است. آندره‌آ بلوتی با خلق تنها یک موقعیت بیشتر، از موراتا بالاتر است.

 

در زمینه فضاسازی متاسفانه هیچ داده‌ی آماری‌ای وجود ندارد اما تحلیل چشمی، نمونه‌های بسیاری از حرکت‌های بدون توپ موراتا وجود دارد که مدافعین حریف را با خود می‌برد تا فضا خالی شود. همچنین در خیلی از مواقع دیده می‌شود که موراتا با جایگیری هوشمندانه خود، یک یا بعضا هر دو مدافع میانی حریف را به خود مشغول می‌کند تا فضای مناسب برای گلزنی در اختیار رونالدو قرار بگیرد.

 

در فاز تدافعی، وظیفه‌ی اصلی موراتا پرس ‌کردن و دوندگی بیش از حد معمول برای جبران کم دویدن‌های رونالدو که حالا 35 ساله است و اگر بخواهد مانند جوانی‌اش بی امان بدود بهره‌وری‌اش در این روزها که تیم‌ها ناگزیراند هر 3 روز یک بار بازی کنند کاهش می‌یابد. در این زمینه، با استناد به آمار منتشر شده در سایت سری آ موراتا عملکرد بسیار خوبی داشته است؛ او تا کنون به طور میانگین در هر بازی 9/6 کیلومتر دویده است، در میان مهاجمین مرکزی سری آ، تنها ایموبیله با 10/2 کیلومتر و آندریاس کورنلیوس، ویکتور اوسیمهن و موسی بارو با 9/7 کیلومتر بیش از موراتا دویده‌اند.

 

علاوه بر این‌ها، موراتا نشان داده در گلزنی هم موفق است. او در فصل جاری در مجموع مسابقات 13 گل برای یوونتوس به ثمر رسانده است و در لیگ قهرمانان اروپا آقای گل بازی‌هاست. نکته‌ی‌ جالب درباره‌ی گل‌های موراتا این است که در در لیگ و جام حذفی ایتالیا، تمام گل‌هایش در زمانی بوده که رونالدو در میدان نبوده است، که نشانی دیگر بر این است که در روزهای حضور رونالدو در زمین، وظیفه‌ی او گلزنی نیست بلکه بنزما بودن است.

 

در انتها بد نیست اشاره کنیم که به استناد آمار Opta، موراتا در کنار رونالدو، لوکاکو و ایموبیله تنها بازیکنان سری آ هستند که در همه‌ی مسابقات 20 گل + پاس گل داشته‌اند!


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
سعید سعیدی
سعید سعیدی«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: